از (برای مقایسه) تبریز انتظامی دستگیری

از (برای مقایسه): تبریز انتظامی دستگیری سلب آرامش دستگیری سارق نیروی انتظامی خبر حوادث

  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • توجه: در صورتی که فایل دارای ایراد است یا حقوق نویسنده رعایت نشده با ما تماس بگیرید

    گت بلاگز اخبار سیاست خارجی مشروح مصاحبه ظریف با شبکه پی‌بی‌اس

    وزیر امور خارجه کشور عزیزمان ایران گفت: آمریکا، کشور عزیزمان ایران را به حمایت از تروریسم متهم می کند، در حالیکه متحدان خود آمریکا علناً در این زمینه سابقه دارن

    مشروح مصاحبه ظریف با شبکه پی‌بی‌اس

    مشروح مصاحبه ظریف با شبکه پی بی اس

    عبارات مهم : ایران

    وزیر امور خارجه کشور عزیزمان ایران گفت: آمریکا، کشور عزیزمان ایران را به حمایت از تروریسم متهم می کند، در حالیکه متحدان خود آمریکا علناً در این زمینه سابقه دارند.

    به گزارش واحد مرکزی خبر ظریف در مصاحبه با چارلی رز، مجری برنامه شبکه تلویزیونی پی بی اس، گفت سیاست آمریکا در برابر کشور عزیزمان ایران در مسیری اشتباه قرار دارد.

    مشروح مصاحبه ظریف با شبکه پی‌بی‌اس

    چارلی رز، مجری شبکه پی بی اس در ابتدای مصاحبه گفت محمدجواد ظریف اینجا حضور دارد. او از سال 2013 میلادی تاکنون وزیر امور خارجه کشور عزیزمان ایران بوده هست. او مذاکره کننده ارشد کشور عزیزمان ایران در مذاکرات هسته ای کشور عزیزمان ایران بود که در سال 2015 میلادی حاصل شد. روز دوشنبه این هفته، دونالد ترامپ مدیر جمهور آمریکا، پایبندی کشور عزیزمان ایران به برجام را تأیید کرد، ولی روز سه شنبه، دولت آمریکا با اعلام تحریم های جدیدی (علیه ایران) خاطرنشان کرد آمریکا به نشانه قرار دادن فعالیت های بدخواهانه کشور عزیزمان ایران نظیر حمایت از تروریسم، برنامه های موشکی و نقض حقوق بشر از سوی این کشور ادامه می دهد.

    این، دوازدهمین بار است که آقای ظریف (برای گفتگو) پشت این میز می نشیند. خوشحالم که باز هم اینجا حضور پیدا کردید. خوش آمدید.

    وزیر امور خارجه کشور عزیزمان ایران گفت: آمریکا، کشور عزیزمان ایران را به حمایت از تروریسم متهم می کند، در حالیکه متحدان خود آمریکا علناً در این زمینه سابقه دارن

    ظریف گفت من هم از این بابت خوشحالم.

    چارلی رز گفت از آخرین باری که شما را دیدم اتفاقات بسیاری رخ داده هست. امروز برایم شرح دهید که به نظر شما روابط میان کشور عزیزمان ایران و آمریکا چگونه است؟ مدیر جمهور جدیدی (در آمریکا) روی کار آمده است و ما توافق هسته ای را داریم؛ مدیر جمهور (آمریکا) می گوید که شما (به متن برجام) پایبند هستید، ولی روح آن را نقض کرده اید. شما نیز اشاره کردید که آمریکا بعضی بندهای توافق را نقض کرده هست. به طور کلی، روابط میان کشور عزیزمان ایران و آمریکا چگونه است؟

    ظریف گفت آمریکا متأسفانه سیاست خصمانه ای در برابر کشور عزیزمان ایران داشته است و دولت کنونی(آمریکا) نیز حتی سیاست خصمانه تری را در قبال کشور عزیزمان ایران در پیش گرفته هست. به نظر من، این سیاست ها اشتباه است و اتهامات مطرح شده است علیه کشور عزیزمان ایران دیگر تکراری شده است اند و در واقعیت، هیچ محک یا آزمونی نیست که مؤید این اتهامات باشد. کافی است آمریکا فقط به این (باصطلاح) «دستاوردهایش» در منطقه ما نگاه و بررسی کند که به چه چیزهایی رسیده هست. همه تصمیم های آمریکا اشتباه بوده هست. متحدانش، یکدیگر را به حمایت از تروریسم متهم می کنند؛ به اعتقاد من، آمریکا باید نگاه تازه ای به اوضاع منطقه ما بیندازد و ببیند که منافعش در کجاست، چگونه به پرسشها مهم ثبات و امنیت در منطقه ما پیگیری می کند و خودش تصمیم بگیرد قرار است چه جایگاهی داشته باشد.

    مشروح مصاحبه ظریف با شبکه پی‌بی‌اس

    چارلی رز گفت ولی همانطور که می دانید در کنفرانس یا همان اجلاس ریاض، عربستان و بعضی از کشورهای هم پیمان عرب از آمریکا درخواست کردند که در منزوی کردن کشور عزیزمان ایران به آنها بپیوندد. بنابراین، آنها نیز معتقدند شما به فعالیت های مبادرت می کنید که آمریکا نیز به آنها اشاره کرده است.

    ظریف پاسخ داد من از شما می پرسم که چه کسانی در حملات تروریستی یازده سپتامبر نقش داشتند؟

    وزیر امور خارجه کشور عزیزمان ایران گفت: آمریکا، کشور عزیزمان ایران را به حمایت از تروریسم متهم می کند، در حالیکه متحدان خود آمریکا علناً در این زمینه سابقه دارن

    چارلی رز پرسید به نظر شما چه کسانی در این حملات نقش داشتند؟ آیا اینها افراد مشخصی بودند یا این حمله به وسیله کشور عربستان صورت گرفت؟

    ظریف گفت ما قطعاً می دانیم که افرادی از عربستان سعودی، پانزده نفر از آنها (در این حملات نقش داشتند). همچنین می دانیم که نحوه فکر آنها یا همان ایدئولوژی وهابیت نیز از عربستان آمده هست. اگر از سال 2001 میلادی تا کنون را بررسی کنید، یا حتی اگر از سال 1998 تا کنون را بررسی کنید، تقریباً 94 درصد، اگر نگوییم بیشتر، حوادث تروریستی در سراسر دنیا را افراد متعلق به این مکتب فکری، به راه انداخته یا مرتکب شده است اند؛ این مکتب فکری نیز ایدئولوژی رسمی عربستان است که با چندین میلیارد دلارهای نفتی در سراسر دنیا تبلیغ و ترویج می شود و افراطی گری را در همه جا گسترش می دهد.

    مشروح مصاحبه ظریف با شبکه پی‌بی‌اس

    مایه تأسف هست، لیکن ما معتقدیم که باید روابط خوبی با همسایگانمان داشته باشیم و می خواهیم با همسایگان خود روابط حسنه داشته باشیم، ولی آنها باید در خصوص سیاست هایشان تصمیم بگیرند. متأسفانه معیار آمریکا این نیست که آیا کشوری از تروریسم حمایت می کند یا خیر؛ معیارش این است که آیا آنها، تجهیزات نظامی قشنگ را از آمریکا خریداری می کنند یا نه.

    چارلی رز پرسیدآیا فکر می کنید که این آزمونی جهت آمریکا باشد؟

    ظریف پاسخ داد مدیر جمهور آمریکا اعلام کرده بود به عربستان سعودی نخواهد رفت، مگر اینکه قبلاً مطمئن شده است باشد که همه این قراردادها (تسلیحاتی با عربستان) روی میز قرار دارد.

    چارلی رز گفت او اعتقاد است که این کار، شغل ایجاد می کند و این علت را جهت فروش تسلیحات به عربستان برشمرده است.

    ظریف گفت ایجاد شغل کار خوبی هست، ولی این نباید معیاری باشد جهت اینکه چه کسی از تروریسم حمایت می کند.

    چارلی رز گفت آنچه می خواهم با شما مطرح کنم و گمان کنم جهت مردم آمریکا جالب باشد، این است که تروریسم دقیقا چیست و تروریست کیست؟

    به عنوان مثال، آیا موافقید که القاعده، شرکت تروریستی است؟

    ظریف پاسخ داد: بله.

    چارلی رز پرسید آیا موافقید که داعش، شرکت تروریستی است؟

    ظریف پاسخ داد: بله.

    چارلی رز پرسید آیا حزب الله، شرکت تروریستی است؟

    ظریف گفت خیر.

    چارلی رز پرسید: ولی حزب الله در فهرست گروه های تروریستی قرار دارد.

    ظریف پاسخ داد آنها در فهرست شرکت های تروریستی آمریکا قرار دارند.

    چارلی رز گفت (آنها در شرکت های تروریستی مختلف) از جمله ما قرار دارند.

    ظریف گفت نه، بگذارید دوباره یک معیار در نظر بگیریم. بیایید شرکت ملل را به عنوان ساز و کار و دستگاه قابل قبول جهت تعریف اینکه چه کسی تروریست است یا خیر، در نظر بگیریم. دستکم بیایید یک دستگاه چند جانبه را (به عنوان معیار) بپذیریم. جهت ما پذیرفتنی نیست که آمریکا همزمان دادستان، قاضی، هیئت منصفه و مأمور اجرای قانون باشد! ما می توانیم از معیارهای مختلفی استفاده کنیم.

    یکی از آنها این است که ببینیم چه کسی در فهرست تروریست ها یا کشورهای تروریستی در شورای امنیت قرار دارد. آمریکا عضو دائم شورای امنیت است و ما هیچ نقشی در شورای امنیت نداریم. شورای امنیت نیز طالبان، القاعده، داعش و (جبهه) النصره را به عنوان شرکت های تروریستی می شناسد.

    چارلی رز پرسید: کشور عزیزمان ایران نیز همین طور (هریک از این چهار گروه را تروریست می داند)؟

    ظریف پاسخ داد بله، ولی متأسفانه متحدان آمریکا، عربستان و امارات عربی متحده، دو تا از سه کشوری بودند که طالبان را به رسمیت شناختند. پیش از آنکه آمریکا، به دنبال اتفاق یازده سپتامبر، (حکومت) طالبان را سرنگون کند، فقط سه کشور بودند که طالبان را به رسمیت شناختند، که دو تا از آنها عربستان سعودی و امارات عربی متحده بودند. عربستان و امارات، هم پیمانان آمریکا هستند.

    نمی خواهم از عربستان انتقاد کنم، بلکه در این باره صحبت می کنم که آمریکا، کشور عزیزمان ایران را به حمایت از تروریسم متهم می کند، در حالیکه متحدان خود آمریکا علناً در این زمینه سابقه دارند. اکنون نیز آنها سرگرم افشای این هستند که کدام یک از آنها در حمایت از داعش، جبهه النصره و دیگر شرکت های تروریستی، پیش دستی کرده هست. بیایید خودمان را به غفلت نزنیم.

    چارلی رز گفت اجازه دهید یک مسئله را روشن کنم؛ البته می خواهم اطمینان یابم که شما وقت کافی داشته باشید و من نیز همه سؤالاتی که ذهن آمریکایی ها را به خود مشغول کرده هست، بپرسم. آیا معتقدید که عربستان از القاعده حمایت می کند؟ به اعتقاد شما، عربستان از جبهه النصره که اکنون با نام های جدیدی فعالیت می کند، حمایت می کند؟

    آیا معتقدید که عربستان از داعش حمایت می کند؟

    ظریف گفت من اعتقاد دارم مبلغ هنگفتی از پول عربستان سعودی جهت حمایت از این شرکت های تروریستی هزینه می شود.

    چارلی رز گفت ولی این نه دولت عربستان، بلکه اشخاص و گروه های غیردولتی هستند که چنین کاری می کنند.

    ظریف گفت در واقع، بعضی از آنها، فرزندان (دست پرورده) دستگاه اطلاعاتی عربستان هستند. ما می دانیم زمانی که القاعده با (نیروهای) شوروی (در افغانستان) درگیر شد، دست پرورده دستگاه اطلاعاتی عربستان بود. همان طور که گفتم دولت طالبان که از القاعده حمایت می کرد، تنها به وسیله سه کشور به رسمیت آشنا شد. دو تا از آن کشورها عربستان و امارات عربی متحده بودند.

    چارلی رز گفت و دیگری هم پاکستان بود؟

    ظریف گفت:(پاکستان) یک کشور همسایه هست. نمی خواهم به آنها (مقامات دولت پاکستان) بپردازم، لیکن آنها ضرورت های خاص خود را دارند و به عنوان کشور همسایه، پرسشها خودشان را دارند. ولی عربستان و امارات عربی متحده که از صحنه دور بودند.

    این را می گویم چون ایران، پاکستان و بعضی از کشورهای شوروی سابق همگی همسایه (افغانستان و دولت طالبان) بودند. عربستان و امارات حتی نزدیک این منطقه نیستند، ولی از آنها حمایت کردند. آنها دولت (طالبان) را به رسمیت شناختند و پول (هزینه کردند). این روشن هست، کافی است از هر مقام دستگاه اطلاعاتی که می خواهید بپرسید؛ بخش زیادی از پولی که به داعش و النصره انتقال یافته شد، از این کشورها آمده است.

    چارلی رز گفت ولی نه لزوماً از سوی خود دولت های (عربستان و امارات)؟

    ظریف گفت خب، در این باره باید تحقیق شود. اینجا نیامده ام که کسی را متهم کنم. خود ما از سوی افراد بسیاری به چیزهای زیادی متهم شده است ایم و مطمئن نیستم که متهم کردن دیگران کار درستی باشد. آنچه می گویم این است که ایدئولوژی (تروریسم) از عربستان آمده است و همه این اشخاص پیرو اندیشه سلفی و وهابی هستند که متأسفانه دولت عربستان رسماً آن را ترویج می کند. این ایدئولوژی در سراسر دنیا گسترش یافته است و همه کسانی که به کارها تروریستی مبادرت می ورزند، به نوعی تحت تأثیر این ایدئولوژی قرار گرفته اند.

    چارلی رز گفت ولی اجلاسی برگزار شد که در آن قرار شد خاستگاه تروریسم افراطی و بنیادگرا به رسمیت آشنا شود. طبق نتیجه های این اجلاس، همچنین در اسلام باید این آشنایی ایجاد شود که کدام عنصرهای می کوشند با ربودن دین یا سوء استفاده از آن، به فعالیت های تروریستی روی آورند و همه مسلمانان اعم از شیعه یا سنی باید مخالف این عنصرهای باشند. این چیزی بود که آنها در این اجلاس گفتند.

    وزیر امور خارجه کشور عزیزمان ایران پاسخ داد با این مسئله موافقم و چنین تلاشی را تحسین خواهم کرد. به اعتقاد من، همه باید در جهت مبارزه با اندیشه های افراطی با یکدیگر همکاری کنند. مبارزه با آنها نیز نباید فقط جنبه نظامی داشته باشد. این مسئله به مراتب عمیق تر است و جهت مقابله با افراطی گری و تروریسم باید راهبردی جامع ایجاد شود. افراطی گری و تروریسم از ناامیدی سرچشمه می گیرد. افزون بر نحوه فکر مبتنی بر نفرت و طرد شدگی، زمین و بستر حاصلخیزی که این نظریه پردازان یا در واقع عوام فریبان از آن جهت استخدام سربازان و تروریست های تازه استفاده می کنند، باید خشک شود.

    طرز کار این است که هویت، امید، کرامت و آینده اقتصادی (به افراد) دهیم. اینها کمبودهایی است که در منطقه (خاورمیانه) و حتی در غرب وجود دارد. عجیب است که بعضی افرادی که انسان های بی گناه را سر می برند، بدون هیچ مسئله و با لهجه افرادی که انگلیسی و فرانسه زبان مادری آنها هست، به این دو زبان سخن می گویند. علتش این است که آنها در جوامع خودشان با محرومیت روبرو بوده اند و حس می کنند در جوامع خودشان به هویت آنها حمله شده است هست. به همین علت است که آنها به اشتباه وارد اینگونه خشونت افراطی می شوند تا با این حس محرومیت مقابله کنند. ما باید جهت مقابله با این موضوع، راهبردی فراگیر داشته باشیم.

    چارلی رز گفت گمان کنم آمریکا با آنچه هم اینک گفتید، موافق است.

    ظریف گفت امیدوارم همین طور باشد.

    مجری برنامه گفت در این باره صحبت شد که باید دلایل ریشه ای اقبال بعضی افراد به فعالیت های گمراه کننده و روی آوردن آنها به کارها خشونت باری که لزوماً قصد آن را نداشته اند، پیدا شود؛ ظاهراً چیزی مانند ناامیدی و جستجو جهت هویت، اشخاص را به این کار سوق می دهد.

    ظریف گفت این، نتیجه عوامل متعدد است.

    چارلی رز ادامه داد آیا نباید درک مشترکی در این زمینه ایجاد شود؟

    ظریف گفت ما معتقدیم باید درک یکسان در این زمینه وجود داشته باشد، لیکن معتقدیم این تروریست ها همان اندازه که تهدیدی جهت ما به شمار می روند، ترساندن علیه عربستان و دیگران محسوب می شوند. به همین علت، کشور عزیزمان ایران بارها خواستار گفتگو شده است هست. می دانید که کشور عزیزمان ایران از هر گونه پیشنهاد گفتگو، از جمله طرح ابتکاری شورای همکاری خلیج فارس که به وسیله وزیر امور خارجه کویت به کشور عزیزمان ایران ارائه شد، استقبال کرد.

    رئیس جمهور ما راهی کویت شد، تا به این طرح پاسخ مثبت دهد. متأسفانه، به محض اینکه کشور عزیزمان ایران طرح را پذیرفت، عربستان که از قضا بخشی از گروهی است که خودش بانی این طرح بود، آن را رد کرد. باید ببینیم به کدام سو پیش می رویم. به اعتقاد من، ما در این منطقه و حتی در سراسر دنیا، آینده یکسان داریم. در اینجا با اوضاعی روبرو نیستیم که شما بتوانید به قیمت (لطمه زدن به) دیگران، پیروز شوید.

    چارلی رز گفت شما احتمالاً با بسیاری از سران دنیا عرب گفتگو کرده اید. البته می دانیم ایران، کشوری عرب نیست، بلکه پارسی هست. ولی بگذارید نظر سران عرب را جهت شما بازگو کنم. همان طور که هنری کیسینجر (وزیر امور خارجه اسبق آمریکا) در سخنان خود می گوید، سخن آنها (سران عرب ) این است که کشور عزیزمان ایران باید تصمیم بگیرد که آیا می خواهد یک کشور باشد یا یک (جنبش) انقلاب. آیا کشور عزیزمان ایران می خواهد یک (جنبش) آرزوی بزرگ گرا باشد، یا یک کشور؟ کشور عزیزمان ایران باید تصمیم بگیرد. اینها سخنان کیسینجر است.

    کشورهای عرب و دیگران نیز در منطقه شما می گویند آنها (ایرانی ها) وارد کشورهای ما می شوند و می کوشند در امور کشورهایمان مداخله کنند. ایرانی ها در عراق حضور دارند. ایرانی ها می کوشند در عربستان سعودی و امارات عربی متحده تأثیرگذار باشند. این، اتهامِ مهم آنها علیه کشور عزیزمان ایران است.

    ظریف پاسخ داد قبل از هر چیز باید بگویم ما وارد هیچ کشوری نشده ایم، مگر اینکه دولت آن کشور از ما دعوت کرده باشد. ما در عراق حضور داریم، لیکن دولت عراق، نه تنها دولت بغداد، بلکه دولت کرد در اربیل از ما خواست که جهت مبارزه با داعش به آنها کمک کنیم. در سوریه نیز این کار را به دعوت دولت (سوریه در) دمشق انجام دادیم.

    چارلی رز گفت بعد نیروهای شبه نظامی ایرانی در عراق حضور دارند؟

    ظریف پاسخ داد نه این طور نیست، ما (در آنجا) مستشاران (نظامی) داریم و نه نیروهای شبه نظامی. ما در هر دو کشور عراق و سوریه و همچنین در منطقه کردستان عراق و در پاسخ به دعوت دولت هایی که از ما درخواست کردند اقدام کنیم، مستشاران نظامی داریم. همه می دانند اگر کشور عزیزمان ایران فوراً جهت کمک به آقای (مسعود) بارزانی در منطقه کردستان عراق اقدام نمی کرد، امروز به جای اینکه ناچار باشید موصل را دست جنگجویان داعش آزاد کنید، مجبور بودید جهت اربیل و بغداد مبارزه کنید.

    ایران، در مدت دو ساعت خودش را به آنجا رساند تا به درخواست ها پاسخ دهد. سیاست ما همواره حمایت از کسانی بوده است که با تروریسم و افراطی گری مبارزه می کنند. همان طور که گفتم این سیاست، همیشگی بوده هست. در سال 2001 میلادی، این ما بودیم که از کسانی که با القاعده مبارزه می کردند، حمایت کردیم.

    احتمالاً تنها کشوری که فعالانه از کسانی حمایت کرد که بعداً دولت آینده افغانستان را تشکیل دادند، کشور عزیزمان ایران بود. ما کسانی بودیم که از مبارزه با تروریسم و افراطی گری در عراق و سوریه حمایت کردیم. ما در داخل عربستان نقشی نداشته ایم؛ در واقع همان طور که ولیعهد تازه عربستان گفت این کشور می کوشد جنگ را به داخل خاک کشور عزیزمان ایران بکشاند.

    چارلی رز گفت آیا این دقیقاً همان چیزی است که ولیعهد عربستان گفته است؟

    ظریف پاسخ داد بله، این دقیقاً همان چیزی است که او گفت.

    مجری برنامه گفت ولیعهد عربستان گفت شما (ایرانی ها) به دنبال رویارویی با ما هستید و ما ترجیح می دهیم در داخل کشور عزیزمان ایران بجنگیم تا در عربستان. بخشی از سخنان او این بود که آنها (ایرانی ها) دنبال ما آمده اند.

    ظریف گفت بله، ما با بخش ابتدایی سخنان او مخالفیم، ولی نمی توانیم فراموش کنیم که او شخصاً به تلاش جهت راه انداختن ترور در داخل خاک ایران، اقرار کرده است.

    چارلی رز گفت سعودی ها می گویند می خواهند شما را از تبدیل شدن به بازیگر مهم و مسلط در منطقه بازدارند. برنامه کاری آنها نیز همین است.

    ظریف گفت منطقه ما، بازیگر غالب نخواهد داشت. به عقیده من، تلاش جهت تبدیل شدن به قدرت مسلط (هژمونی) در منطقه ما، محکوم به شکست هست، همان طور که تلاش جهت سلطه جهانی نیز محکوم به شکست هست. ما از این مرحله در تاریخ بشریت عبور کرده ایم که یک کشور، هر اندازه که قدرتمند و حتی خود آمریکا بخواهد چنین کاری کند. حتی خود آمریکا نمی تواند سلطه جهانی داشته باشد. در منطقه ما هیچ کسی نمی تواند سلطه داشته باشد. ما این عنوان را درک کرده ایم. امیدوارم عربستان نیز این را درک کند. مسئله همین هست، ما تلاش نمی کنیم عربستان را از منطقه طرد کنیم.

    چارلی رز پرسید آیا اذعان دارید که شکایت آنها (سعودی ها) از همین است؟

    ظریف پاسخ داد آنها از این مسئله به عنوان پوشش (و بهانه ای) استفاده می کنند تا توضیح دهند که آیا همه تصمیم های آنها اشتباه بوده هست. سؤال من بسیار روشن است: آیا آنها هر لحظه از طرف اشتباه جانبداری کرده اند؟ زمانی که صدام حسین در سال 1980 میلادی به کشور عزیزمان ایران حمله کرد، آنها از او هواداری کردند.

    چارلی رز گفت آمریکا از صدام حسین حمایت کرد.

    ظریف گفت نه تنها آمریکا از صدام حمایت کرد، بلکه همه از جمله (عربستان سعودی) چنین کاری کردند. آیا آنها این تصمیم اشتباه را گرفتند؟ در سال 1988 میلادی، بعد از آنکه جنگ صدام علیه کشور عزیزمان ایران آخر یافت، صدام از تسلیحات خود علیه کسانی استفاده کرد که او را به لحاظ مالی تأمین کرده بودند. آن زمان، ما به یاری آنها (مردم کویت) شتافتیم و از کویت که صدام حسین آن را اشغال کرده بود، حمایت کردیم. ولی آنها از این تجربه درس نگرفتند. متأسفانه آنها بعداً از طالبان و سپس از القاعده و جبهه النصره حمایت کردند.

    چارلی رز گفت آمریکا و شما، هر دو جزء مخالفان طالبان بودید. بعد از اتفاق تروریستی یازده سپتامبر نیز همان طور که می دانید آمریکا، طالبان را پاکسازی کرد.

    ظریف پاسخ داد، بله، من نیز گفتم عربستان سعودی، تصمیم های اشتباه گرفته هست. البته آمریکا نیز در ابتدا بعضی تصمیم های اشتباه را اتخاذ کرد.

    مجری برنامه گفت آیا این یکی از مواردی نبود که شما در مخالفت با طالبان در جبهه یکسان قرار داشتید؟

    ظریف پاسخ داد، خب، هر دو ما (ایران و آمریکا) مخالف طالبان بودیم؛ اینکه آیا ما در جبهه یکسان قرار داشتیم، مسئله ای است که تاریخ باید راجع به آن قضاوت کند.

    چارلی رز پرسید امروز، کشور عزیزمان ایران دنبال چیست و می خواهد چه نقشی را در دنیا ایفاء کند؟

    ظریف پاسخ داد ایران، کشوری است که توانسته است دوام بیاورد. با وجود فشارها، جنگ و تحریم، ما توانستیم پیشرفت کنیم و دستاوردهای علمی داشته باشیم. این در شرایطی است که هر نوع محدودیتی علیه کشور و مردم ما وضع شد. حتی دانشجویان ما از تحصیل در رشته های فیزیک و مکانیک در دانشگاه های غرب، منع شدند. با وجود این، ما فقط به یک علت پیشرفت کردیم و آن هم این است که ما از اندازه (کشورمان)، اوضاع جغرافیایی و منابع ملی خودمان راضی هستیم.

    ما جاه طلبی های جهانی نداریم و مهم تر از همه به مردم کشور خودمان متکی هستیم. ما جهت استقلال، امنیت و پیشرفت اقتصادی خودمان به خارجی ها متکی نیستیم. خوشحال می شویم که با دنیای خارج، همکاری داشته باشیم، ولی به آنها متکی نیستم؛ بلکه امنیت و مشروعیت ما برگرفته از مردم خودمان است.

    آقای ماتیس، وزیر امور خارجه آمریکا چند روز پیش گفت انتخابات ریاست جمهوری ایران، ساختگی هست؛ چون فردی تصمیم گرفته است چه کسانی در انتخابات ریاست جمهوری نامزد شوند. او، این واقعیت آشکار را نادیده گرفت که آیا مردم ایران، ده ساعت در صف های (رأی گیری) انتظار کشیدند تا در انتخابات ساختگی رأی دهند؟ یا بدتر از این، آیا مردم (ایرانی ها) در لس آنجلس، چهار ساعت در صف انتظار ایستادند (تا در انتخابات نمایشی شرکت کنند)؟

    چارلی رز پاسخ داد ماتیس، توصیه دیگری را تاکید کرد و آن هم اینکه بعضی قصد داشتند نامزد انتخاباتی شوند، ولی این اجازه به آنها داده نشد. شما از امکان رأی دادن به کسانی سخن می گویید که اجازه یافتند نامزد انتخابات ریاست جمهوری (ایران) شوند.

    ظریف پاسخ داد هزار و دویست نفر جهت نامزدی انتخابات ریاست جمهوری ایران، داوطلب شدند. آیا جایی در دنیا وجود دارد که بتواند با 1200 نامزد، انتخابات برگزار کند؟ باید روندی وجود داشته باشد تا کسانی که احتمالاً واجد شرایط مورد نیاز نیستند، از بین بردن شوند.

    چارلی رز گفت ولی گفته می شود بعضی از افراد واجد شرایط نیز وجود داشتند که ظاهراً نظر هایشان جهت صدور اجازه نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری، بیش از اندازه اعتدال گرا بوده است.

    ظریف پاسخ داد: واقعیت این است که در همه کشورهای دموکراتیک، روندی وجود دارد که از طریق آن داوطلبان (و نامزدها) از بین بردن می شوند. اینجا (در آمریکا) شما انتخابات درون حزبی و مقدماتی دارید. سایر کشورها نیز ابزارهای دیگری دارند.

    مجری برنامه گفت ولی همه داوطلبان مجاز هستند در انتخابات مقدماتی (آمریکا) شرکت کنند و علت از بین بردن آنها نیز این بود که (در رأی گیری) بازنده شدند.

    ظریف گفت ولی اشخاص جهت شرکت در رأی گیری، باز هم به شمار (مشخصی) امضاء نیاز دارند. بنابراین، در همه جا سازوکاری وجود دارد. من نمی خواهم در امور داخلی سایر کشورها مداخله کنم، لیکن چنین کاری خلاف قوانین بین المللی هست. در اینجا به عنوان یک ناظر و نه وزیر امور خارجه کشور عزیزمان ایران می توانم به شما بگویم که اگر فردی پول یا حمایت های مالی مهم را از سوی شرکت های بزرگ یا منابع دیگر نداشته باشد، قادر نخواهد بود در انتخابات (آمریکا) شرکت کنید.

    مجری برنامه گفت البته اشخاصی مانند برنی سندرز ، عمدتاً از کمک های مالی کوچک استفاده کردند و عملکرد ستاد انتخاباتی سندرز نیز بسیار موفق بود.

    ظریف پاسخ داد ولی با همه احترامی که جهت سناتور سندرز قائلم باید بگویم که او نهایتاً به عنوان نامزد مهم (حزب دموکرات آمریکا) گزینش نشد. خلاصه اینکه نوعی فرآیند گزینش و بررسی صلاحیت وجود دارد. اینجا در آمریکا نیز افرادی هستند که اعتقاد دارند فقط اعضای تشکیلات حاکم می توانند جهت انتخابات نامزد شوند. مردم می توانند ادعاهای بسیاری را مطرح کنند، ولی نهایتاً این خود مردم آمریکا هستند که باید قضاوت کنند آیا آزادی عمل مورد نیاز را دارند یا خیر و با آمدن به پای صندوق، این را نشان خواهند داد.

    ایرانی ها چه در داخل کشور عزیزمان ایران و چه در لس آنجلس آمریکا می توانستند در منزل هایشان بمانند. فقط به این سؤال پاسخ دهید؟ آیا ایرانی هایی که جهت چند نسل در آمریکا زندگی کرده اند، چهار ساعت در صف های انتظار در لس آنجلس می ایستند تا رأی دهند؟ آیا این کار را جهت انتخاباتی ساختگی و نمایشی انجام می دهند؟

    چارلی رز گفت بگذارید به شما بگویم چرا، لیکن افراد همواره به کشوری که در آنجا متولد شده است اند، علاقه می ورزند.

    ظریف گفت نه اینگونه نیست، انسان ها از کار بیهوده رویگردان هستند. البته که آدم ها (به زادگاهشان) علاقه می ورزند. می دانم هم وطنان من که در آمریکا سکونت دارند و متأسفانه ترامپ نیز با دستور ممنوعیت مسافرتی خود به آنها توهین کرده هست، به کشور زادگاه و همچنین کشوری که در آن سکونت دارند، علاقه دارند.

    چارلی رز گفت در بعضی موارد، این انقلاب (اسلامی ایران) بوده است که به آنها (ایرانیان مقیم آمریکا) اهانت کرده است و آنها دارایی ها یا چیزهای دیگری را از دست داده اند.

    ظریف پاسخ داد فقط در خصوص گروه کوچکی از آنها چنین اتفاقی رخ داده هست. این، یک واقعیت تاریخی است و فرآیندهایی جهت پیگیری (و جبران) آن وجود دارد. ولی همین افرادی که در آمریکا زندگی می کنند، نه صرفاً به خاطر علاقه به کشورشان، بلکه به این علت که متوجه شدند گزینش واقعی وجود دارد، چنین کاری کردند. آنها می دانستند نامزدهایی با نظر ها و چشم اندازهای متفاوت وجود دارد. اگر شما زبان فارسی بلد بودید و مناظره های (انتخاباتی) ما را تماشا کرده بودید، مشاهده می کردید مناظره هایی بسیار مشابه و حتی شدیدتر از مناظره های شما (آمریکایی ها)، داخل کشور عزیزمان ایران برگزار می شود.

    در پاسخ به سؤال شما باید بگویم ما به مردم خودمان متکی هستیم و به همین علت است که از ابعاد، جمعیت و جایگاه جغرافیایی خودمان رضایت داریم و به دنبال ثبات هستیم. ما خواستار ثبات در منطقه و همچنین در داخل کشورهای منطقه هستیم. ما نمی خواهیم داخل کشورهای منطقه آشوب وجود داشته باشد و ما با حمایتمان از مردم عراق، مردم سوریه و حتی مردم کویت زمانی که صدام حسین این کشور را اشغال کرده بود، این را نشان داده ایم.

    چارلی رز گفت در این باره باید به چند توصیه اشاره کنم. به عنوان مثال، طبق اعلام دستگاه های اطلاعاتی آلمان، شما هنوز جهت داشتن توانمندی هسته ای، اشتیاق زیادی دارید.

    ظریف پاسخ داد ما همین الان نیز توانمندی هسته ای داریم و از گزینه سلاح هسته ای، چشم پوشی کرده ایم.

    مجری برنامه گفت آیا به علت زحمت تحریم ها چنین کاری کردید؟

    ظریف گفت نه، ما مدت ها قبل از شروع تحریم ها، چنین کاری کردیم. به عقیده من، تحریم ها اشتباه و نابجا بود و هیچ نتیجه ای نداشت.

    مجری برنامه گفت عقل سلیم و نظر تقریباً همه اینگونه است که تحریم ها به اندازه های برایتان دردناک شده است بود که تصمیم گرفتید به پای میز مذاکره بیایید. شما گفتید تحریم ها را بردارید و ما توافق می کنیم!

    ظریف گفت چارلی، من در 23 مارس سال 2005 میلادی و پیش از آنکه همه این تحریم ها وضع شود، پیشنهادی را به فرانسه، انگلیس و آلمان ارائه کردم. آن زمان، من اینجا (در مقر شرکت ملل در نیویورک) نماینده (ایران) و همچنین مذاکره کننده هسته ای بودم. آن زمان، مدیر جمهور کنونی ما مذاکره کننده ارشد هسته ای بود و من نیز به نمایندگی و در کنار او مذاکره می کردم. پیشنهادی که آن وقت دادم، به توافق نهایی که ما ده سال بعد به آن رسیدیم، بسیار شباهت دارد.

    ظریف در پاسخ به این سؤال که بعد آیا دستیابی به توافق اینقدر طول کشید، گفت:« به شما خواهم گفت، لیکن آن وقت جان بولتون نماینده دولت جرج بوش در شرکت ملل در وزارت امور خارجه آمریکا نشسته بود و از شکل گیری این توافق جلوگیری کرد. امروز نیز او تلاش می کند دوباره همان کار را تکرار کند».

    چارلی رز گفت ولی جان بولتون دیگر عضو دولت آمریکا نیست. همان طور که می دانید اختلاف نظرهای جدی راجع به توافق هسته ای کشور عزیزمان ایران وجود دارد.

    ظریف پاسخ داد می دانم. بنابراین، تحریم ها نبود که کشور عزیزمان ایران را به پای میز مذاکره آورد. آمریکا به این نتیجه رسید که گزینه غنی سازی در حد صفر (برای ایران) که از سال 2003 تا 2013 میلادی، آن را پیگیری کرده بود، هیچ نتیجه ای برایش نخواهد داشت. ولی نتیجه تحریم ها چه بود؟ تحریم ها، پرسشها اقتصادی بسیاری جهت کشور عزیزمان ایران ایجاد کرد؛ در این زمینه با شما موافقم که (مشکلات اقتصادی زیادی ایجاد شد)، ولی آیا نشانه تحریم ها این بود، یا نشانه تحریم ها، عوض کردن سیاست کشور عزیزمان ایران بود؟

    چارلی رز پرسید شما چه فکر می کنید؟

    ظریف پاسخ داد به نظرم، نشانه تحریم ها، عوض کردن سیاست کشور عزیزمان ایران بود.

    چارلی رز پرسید منظورتان عوض کردن سیاست کشور عزیزمان ایران در زمینه تسلیحات هسته ای است؟

    ظریف گفت نه، در خصوص سانتریفیوژها. لیکن همه این را می دانستند. برآورد اطلاعات ملی شما در سال 2007 میلادی، در وقت ریاست جمهوری جرج بوش و قبل از روی کار آمدن باراک اوباما اعلام کرد و به این نتیجه رسید که کشور عزیزمان ایران دیگر دنبال تسلیحات هسته ای نیست؛ در اینجا از نظر آنها (مسئولان مربوطه در آمریکا) نقل قول می کنم، لیکن ما خودمان می گوییم که هرگز دنبال سلاح هسته ای نبوده ایم.

    مجری برنامه پرسید ولی همه مقامات دولت اوباما اعتقاد بودند شما به دنبال تسلیحات هسته ای هستید.

    ظریف گفت: آنها اشتباه کردند

    چارلی رز ادامه داد جان کری (وزیر امور خارجه سابق آمریکا) و باراک اوباما چنین اعتقادی داشتند و آن را بر زبان آوردند. نمی خواهید بگویید در آمریکا، این نظر وجود نداشت که شما به دنبال تسلیحات هسته ای بودید؟

    ظریف گفت: هیچ کسی از اشتباه و اشتباه مبرا نیست. ادعایی که آنها مطرح کردند، اشتباه بود. آژانس بین المللی انرژی اتمی در ماه نوامبر سال 2015 میلادی، این را مشخص کرد که این باصطلاح «ابعاد نظامی احتمالیِ» برنامه هسته ای کشور عزیزمان ایران ناچیز بوده است و به همین علت بود که آنها، پرونده را بستند. این اتفاق در ماه نوامبر سال 2015 میلادی رخ داد و شورای حکام آژانس نیز که نمایندگان آمریکا و همه متحدان این کشور در آن حضور دارند و کشور عزیزمان ایران در آنجا نماینده ندارد، قطعنامه ای (در این زمینه) داشت.

    واژه های کلیدی: ایران | آمریکا | ایرانی | عربستان | عربستان | آمریکایی | ایرانیان | تروریستی | عربستان، | ایرانی ها | عربستان سعودی


    دانلود


    دانلود فایل ها

    نویسنده : blogzz

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • دانلود رایگان کتاب از آمازون
  • تکست بوک
  • خرید کتاب انگلیسی
  • خرید کیندل آمازون
  • کتاب زبان اصلی
  • خرید کتاب زبان اصلی دانشگاهی
  • باکس کتاب
  • مانگا زبان اصلی
  • قیمت چاپ کتاب PDF
  • چاپ مانگا
  • رفتن به نوار ابزار